Met Dante op de
fiets naar Santiago de Compostela
|
|
Inleiding
In de zomer van 2003 had ik de
gelegenheid mijn werkzaamheden in de Samen op Weg gemeente Assen-West te onderbreken en mijn vijfjaarlijkse studieverlof op te nemen. Hoewel men
bij de term “studieverlof” wellicht in eerste instantie denkt aan een
verblijf in een studeerkamer achter een bureau vol boeken, heb ik er voor
gekozen mijn studieverlof
grotendeels te besteden aan een pelgrimage op de fiets naar
Santiago de Compostela in Gallicië.
Tijdens de fietstocht heb ik mij –
behalve door de wederwaardigheden onderweg – ook laten inspireren door het
grote dichtwerk van Dante Alighieri, De
Goddelijke Komedie. De verwijzingen aan de linkerkant op deze pagina geven
toegang tot het tweeledig verslag van mijn reis naar
Santiago en de reis aan de hand van Dante door Hel, Louteringsberg en
Paradijs: -
een dagboek in de vorm van een
reisverslag van de pelgrimage; -
een leesverslag van Dante’s
Goddelijke Komedie |
|
Pelgrimage
Een pelgrimage, waarbij men dagen
achtereen alleen met zichzelf is, biedt de gelegenheid tot bezinning en
reflectie op je eigen leven en de rol die spiritualiteit daarin vervult. En
ik voelde dat het goed was om in mijn huidige levensfase daar tijd en
aandacht aan te geven. -
Veel van de stof die tot reflectie
aanleiding geeft brengt de pelgrim zelf mee. Het belangrijkste materiaal is
hijzelf, en op zijn reis komt hij zichzelf regelmatig tegen. Onderweg wordt
hij geconfronteerd met zijn (vermeende) zekerheden en onzekerheden, met zijn
vragen en vreugde. -
Ander materiaal wordt aangedragen door de
ervaringen onderweg, de landschappen waar hij door heen trekt en de mensen
die hij ontmoet, of met wie hij voor korte of lange tijd samen optrekt. . |
|
Dante en Sint Jakob “ Zie, daar is de heilige apostel voor wie de
mensen Gallicië bezoeken” Paradijs
XXV Als derde bron van inspiratie nam ik een
boek mee, De Goddelijke Komedie van Dante Alighieri.
vertaald en toegelicht door Frans van Dooren (Ambo
Amsterdam 1998- gewicht 880 gram). Het boek is eigenlijk een verslag van een
pelgrimage die Dante maakt op weg naar God. Het is een denkbeeldige reis die
hij, volgens Gods wil en op voorspraak van Maria, maakte door de drie rijken
van het hiernamaals: Inferno, Purgatorio en Paradiso. Daarnaast had ik bij me een bundel preken
van Meester Eckhart en het boek Boodschap uit de
stilte van J. van Baal. Over deze
boeken zal ik alleen in de conclusie enkele opmerkingen maken. Gegevens over
deze boeken vind je onder de link verwijzingen hiernaast. Sint Jakob of Sant Iago is één van de
mensenzielen die Dante op zijn reis ontmoet. De helft van Canto XXV van het Paradijs wordt gevuld door de apostel Jakobus de Meerdere, die hier
als de apostel der hoop wordt opgevoerd. Jakobus de Meerdere, één der zonen
van Zebedeüs en broer van de apostel Johannes, was
een van de meest geliefde discipelen van Jezus. Hij stierf in 44 na Chr., tijdens
het bewind van Agrippa I, als eerste van de
apostelen de marteldood. Zijn lichaam zou volgens de legende na zijn dood
zijn overgebracht naar Spanje, dat één van zijn werkterreinen was geweest. In
elk geval was zijn graf in Santiago de Compostela
in de Spaanse provincie Gallicië al in de tijd van Dante
het doel van talrijke pelgrimages.
|